Com a primera entrada del blog, m’agradaria explicar les meves motivacions, expectatives i objectius envers aquest Practicum I i la descripció de l’escola en la qual
el realitzaré. Amb el Practicum I de la llicenciatura de Psicopedagogia espero posar en
pràctica tots els coneixements apresos al llarg de la carrera. Al llarg d’aquesta,
m’he adonat de com la pràctica del meu dia a dia com a docent m’ha ajudat a
realitzar els treballs de les diverses assignatures i a la vegada, de com
posava en pràctica la teoria apresa en situacions reals a l’escola. És per això
que, després de cursar la diplomatura de Magisteri de Llengües Estrangeres i de
tornar un any de Londres, vaig decidir que aquests estudis m’ajudarien a
formar-me més com a professional del món docent, especialment en un camp tan
important i ampli com el de la Psicopedagogia. Penso que la seva utilitat i el
fet que ho pugui compaginar tan bé amb la meva pràctica professional m’ha
animat a estudiar després d’estar tot el dia a l’escola treballant.
Amb el Practicum I espero conèixer en primera instància els aspectes bàsics de l’acció professional del psicopedagog/a en contextos reals d’intervenció així com ampliar la meva visió sobre la Psicopedagogia aplicada i per tant, poder posar en pràctica tot el coneixement adquirit fins el moment en els estudis de les altres matèries. Tot això culminarà amb l’elaboració d’un primer pla d’intervenció sobre un problema inicial o per millorar alguna situació.
Aquest és el tercer any des de que vaig iniciar la segona
carrera de Psicopedagogia i la meva trajectòria com a estudiant s’ha anat
consolidant a partir d’una adquisició dels conceptes bàsics sobre aquesta
matèria. Les diverses assignatures ens han ofert un marc teòric general per
entendre el què i el com de la perspectiva del psicopedagog. Ara és el moment
de posar tots aquests coneixements en pràctica.
Per tal de poder aprendre al màxim i dur a terme una
actuació tal com les pràctiques d’aquesta assignatura és essencial marcar-se
uns objectius com a estudiant i
futura psicopedagoga. Per què faig aquest Pràcticum? Què espero d’aquest? Què
espero aconseguir? Què vull aprendre? Ho podré posar en pràctica? Com?
A partir d’assentar aquestes bases, m’he marcat cinc
objectius molt clars i específics pel que fa a aquest l Pràcticum I:
- Aprendre a partir de l’observació directa i de l’experiència a l’hora d’incidir en la realitat d’un centre educatiu a partir de l’aplicació dels coneixements adquirits al llarg dels estudis de psicopedagogia i del propi bagatge docent.
- Definir la situació de la meva tutora de pràctiques i psicopedagoga del centre i entendre la seva naturalesa, característiques, missió, tasques, perspectiva i actuació en els diferents àmbits d’actuació per tal d’agafar exemple com a possible model a seguir.
- Concretar les funcions del centre, les actuacions i estratègies del Departament d’Orientació per tal d’atendre les necessitats que en matèria psicopedagògica es presenten en el centre educatiu. Conèixer les fases i procediments per al diagnòstic i la intervenció psicopedagògica, tècniques i protocols del centre o a d’altres adherits o en relació.
- Construcció d’una identitat professional pròpia com a psicopedagoga tenint en compte el meu tarannà com a actual mestra.
- Anar més enllà. Reflexionar al voltant de l’àmbit de la psicopedagogia, dels seus avantatges i limitacions, en altres possibles contextos diferents a l’educatiu, per tal de no tancar-me en aquest àmbit a partir del qual gira la meva pròpia vida.
Per acabar aquest apartat i tenint en compte la guia del Pràcticum,
en aquestes pràctiques em decantaré per un model d’investigació-acció, és a dir, de la reflexió i l’acció de
caràcter circular a partir de la interacció amb la realitat, on s’elaboren
experiències riques i generadores d’aprenentatges. Tot això tenint en compte un
procés d’autoavaluació permanent. Finalment, resumir en cinc aspectes el paradigma criticoreflexiu adoptat en
aquetes pràctiques:
- Importància del procés d’aprenentatge.
- La tasca professional es basa en la participació activa i crítica, tant pel que fa a la formació, com al disseny de les intervencions.
- Es concep el professional com un investigador.
- Té en consideració les característiques singulars de l’individu.
- La seva metodologia és cooperativa.
A partir d’aquests objectius i postura adoptada, d’aquest
camí iniciat, elaboraré progressivament un projecte d’intervenció en un àmbit
determinat per portar a terme al segon Pràcticum.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada