La meva tutora de pràctiques, la J (l'anomenaré així per mantenir la cnfidencialitat en aquest blog), és tutora
de tercer de Primària i membre del DOP. Va estudiar Pedagogia terapèutica,
magisteri i un màster en neuropsicologia, per la qual cosa malgrat no ser
psicopedagoga exerceix les funcions com a tal com a membre del DOP de l’escola.
A partir del coneixement de la seva tasca i de la conseqüent reflexió sobre
aquesta, he anat construint una pròpia identitat professional com a futura
psicopedagoga que detallaré en aquest blog.
Les seves funcions específiques com a membre del DOP per al curs 2014-15 són:
1. Atendre les demandes al DOP de l’edifici d’Antequera que arribin de Primer, Segon i Tercer de Primària (menys la seva tutoria);
2. Orientar en aquests cursos els PI que hi
hagi;
3. Assistir a les juntes d’avaluació i
pre-avaluació d’aquests cursos sempre que l’horari li ho permeti;
4. Assistir a les reunions de DOP i
5. Participar en les sessions de formació per
als DOPS de la Fundació Jesuïtes Educació.
Són funcions que em estudiat al capítol 3 del volum I de l’assignatura. En aquí, em plantejo els límits de la intervenció psicopedagògica, i de les múltiples funcions per a una mateixa persona sent tutora i tenint en compte que el DOP el formen cinc professionals tenint en compte la quantitat d’alumnes de l’escola.
A partir d’aquí i concretant més, quines són les tasques o activitats que se’n desprenen d’aquestes funcions? En l’entrevista, la J va expressar que el més important i en el que es dedica més és en la primera funció. Així doncs, què fa la J quan li arriba una demanda? Cal tenir en compte que el paper del tutor és crucial. És ell qui observa l’evolució dels alumnes i qui comenta a l’equip de tutors i als pares mitjançant una entrevista sobre els motius de la derivació al DOP dels alumnes. Si ells estan d’acord, omplen una fitxa i es realitza la demanda al DOP. Els passos d’atenció a una demanda per part de la Júlia seva serien els següents: Primer de tot, clarifica la demanda (mitjançant una entrevista amb el tutor, pares i/o direcció, segons qui ha fet la demanda i quin és el motiu). Desprès, fa una recerca de les dades significatives de la història escolar de l’alumne (l’escola disposa d’un programa de registre especial, el SAL, on des de fa tres anys cada tutor ha abocat tota la informació dels seus alumnes –entrevistes amb pares, reunions amb el DOP, derivacions externes...-) i de les dades referides a possibles diagnòstics anteriors i/o externs. Desprès, realitza una entrevista amb els pares per a completar la informació i una entrevista amb professionals externs si s’escau. Més endavant, efectua una atenció directa a l’alumne que consta de:
1. Entrevista inicial;
2. Realització de proves (en funció de la
problemàtica o dificultat);
3. Correcció i baremació de les proves;
4. Interpretació i conceptualització del
problema;
5. Reflexió sobre els possibles vies de
solució (recerca de materials, professionals externs si és necessari...);
6. Entrevista de devolució i informativa a l’alumne
(de vegades, cal anar treballant la derivació externa).
Aquest podria anomenar-se el PLA D'ACTUACIÓ de la psicopedagoga de l'escola.
Aquest podria anomenar-se el PLA D'ACTUACIÓ de la psicopedagoga de l'escola.
Més endavant, realitza una entrevista de devolució amb el tutor i després amb els pares. Finalment, es determina un calendari de trobades per part del tutor i el DOP. Segons la seva opinió, és molt important seguir tots aquests passos per tal que l’atenció als alumnes sigui la més adequada i adaptada a les seves necessitats. Moltes vegades, les entrevistes amb els pares solen ser la part més difícil, ja que no tots reaccionen ni participen amb l’escola de la mateixa manera enfront de les necessitats educatives dels seus fills. Arribats a aquest punt, sóc conscient de la importància de negociar la demanda i de la interrelació dels agents implicats, sent l’alumne el centre de l’escenari, però en una xarxa de sistemes relacionats.
Pel que fa a les tasques que es deriven de les altres funcions, seria el fet de ajudar a la concreció de PI als tutors mitjançant una rúbrica de l’escola; escoltar i participar a les juntes d’avaluació sempre que pugui (té vuit grups); participar a les reunions del DOP (les CADs) els divendres i participar sempre que pugui en les sessions formatives de la xarxa. Destacar la sensació de manca de temps de la tutora per a desenvolupar totes aquestes tasques en el seu horari de DOP (hores diferents de docència al seu grup classe com a tutora).
Com a resum, per tal d’arribar a tal conclusió i mitjançant l’entrevista, vam haver de reflexionar sobre: Què fa? Atendre les demandes, orientar als tutors, dissenyar els PI dels alumnes amb NEE, assistir a reunions i participar en sessions formatives. Sobre què? Sobre el gabinet psicopedagògic de l’escola, docència i col·laboració amb els professionals de l’escola i les famílies. D’acord amb què? Amb els protocols i instruccions establerts per l’equip directiu general i la Cap del DOP de l’escola com a marc d’actuació per aconseguir els seus objectius (tenint en compte les limitacions de temps per part de la Júlia al ser tutora a la vegada); Per tal de, i en última instància, participar i ajudar en la millora de qualitat de l’atenció a la diversitat de l’escola. Explícitament, aquest seria l’element clau que reflecteix allò que l’escola espera de la meva tutora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada