dissabte, 15 de novembre del 2014

Proves del DOP: DN-CAS


Al llarg de diverses sessions he pogut investigar quines són les proves que realitza la meva tutora com a membre del DOP amb els seus alumnes. Aquest apartat formaria part de la primera funció de la J com a membre del DOP i de la segona tasca en atenció de les demandes dels tutors. 

Primer de tot vam dur a terme diferents entrevistes en les que m’ho va explicar en detall i a més a més vaig poder estar amb ella in situ amb un alumne mentre li feia les proves.
La prova estrella que realitza és el DN-CAS, que va un reconeixement dels processos cognitius. Un cop feta, també realitza la de “La persona Sota la Pluja”, com a text projectiu. D'aquesta es parlarà en una altra entrada.

Pel que fa al DN-CAS: “Das Naglieri Cognitive Assessment System” és una bateria d'avaluació del processament cognitiu dels nens entre 5 i 17 anys. Està basada en la teoria PASS (Planificació, Atenció, Simultani i Successiu). Aquesta Bateria es presenta en dues formes: la forma bàsica, que consta de 8 subtests, i la forma estàndard, de 12 subtests. La J fa servir un manual de la Fundació Carme Vidal Xifre de Neuropsicopedagogia per a nens i nenes de 5 a 7 anys. Després, el DOP te un altre de 8 anys fins els 18.
En aquesta entrada faré un resum d’aquesta prova, i en una altra entraré més en detall a partir d’una investigació més extensa sobre aquesta.

Aquesta prova avalua els 4 processos cognitius següents...(explicat d’igual manera que la psicopedagoga ho fa als alumnes de l’escola)

1.PLANIFICACIÓ: El director d’orquestra. Ajuda a l’alumne a organitzar-se.

Els músics:

2. SIMUTANI: La televisió. En aquí entra en joc la part visual. Dóna sentit a l’aprenentatge. Aprenentatges significatius. 

3. ATENCIÓ: La llanterna. Ajuda a focalitzar l’atenció. No s’ha de confondre amb la focalització. 

4. SEQÜENCIAL: El lloro. Entra en joc la part auditiva. Aprenentatges arbitraris: memoritzar un text d’història, taules de multiplicar, ortografia...

Anem a la part pràctica i al realment interessant. L’escola del passat estava basada en els aprenentatges seqüencials. Quan un alumne no era bo en aquests, no tenia res a fer. L’escola actual té molt més en compte l’aprenentatge visual i kinestetic, per la qual cosa es contemplen tots els aspectes cognitius de la persona per aprendre.

Si en realitzar les proves la psicopedagoga observa que l’alumne té un seqüencial baix i un simultani alt, l’alumne esta fent un doble esforç en aprendre quelcom en comparació als companys de la seva classe. Si fos al revés, l’alumne també estaria realitzant un doble esforç. Quan s’observa que el seqüencial és alarmantment baix, pot ser causa de dislèxia. L’alumne entén el mecanisme de l’ortografia o de les taules de multiplicar (com a exemples d’aprenentatges seqüencials) però no els podrà retenir gaire temps a la seva memòria. Si en canvi és l’atenció al que està alterada,  seria possible causa de TDA/TDA-H.

Hi ha alumnes que en donar-los la instrucció de: Ara hauràs de recordar 20 paraules de memòria diuen que no poden i que és impossible, però si en comptes d’això dones un context a les paraules (Imagina’t que el text és una casa i comença per la teulada amb aquestes paraules...), ho sabrà fer perfectament ja que li dóna un sentit al que està recordant o aprenent. 

El dos aspectes que més interessants em van semblar van ser els següents:

-Pot ocórrer que l’alumne tingui bons processos cognitius però que no estan manifestats, per la qual cosa el seu comportament a la classe pot ser el de desorganitzat, irresponsable, immadur o gandul, en la qual cosa caldrà actuar.

-Quan els resultats de les proves indiquen que l’alumne té els valors del simultani i seqüencial dins de lo normal però la planificació i l’atenció alterades, el problema és emocional (context familiar, per exemple). 

Cadascun dels processos mencionats té 3 activitats, de les quals la psicopedagoga realitza la mitjana. Quan els valors són molt diferents entre sí o hi ha puntes significatives, és que hi ha alguna cosa més, molt probablement, emocional. 

Subtests de Planning (Planificació):
Subtests Simultanis:
-Aparellant números
-Matrius no verbals
-Codis establerts
-Relacions verbo-espacials
-Connexions
-Memòria de figures
Subtests d’atenció:
Subtests seqüencials:
-Atenció expressiva
-Sèries de paraules
-Detecció de números
-Repetició de frases
-Atenció receptiva
-Nombre de paraula

En aquest enllaç de la fundació Carme Timoneda s’explica molt bé el que ocorre en el nostre cervell en relació als processos cognitius i a les emocions...

http://es.slideshare.net/a8930002/carme-timoneda-processos-cognitius-i-emocionals-neurologia-i-aprenentatge





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada