divendres, 7 de novembre del 2014

Mecanismes del DOP per l’Atenció a la Diversitat


El DOP disposa d’un Pla d’Atenció a la Diversitat ben consolidat, amb un conjunt de mecanismes distribuïts al llarg de les diferents etapes educatives. Com a mesures organitzatives, a Educació Infantil es fan racons, atenció individual a l’aula, docència compartida, COGEST (programa preventiu i d’estimulació cognitiva), desdoblaments i logopèdia. A Educació Primària, reforç  (individual o en grup reduït) i docència compartida i a Educació Secundària, agrupaments flexibles i matèries optatives. Com a mesures curriculars i en funció de les necessitats ateses, a Primària i Secundària es fan adaptacions, plans individualitzats, atenció als nouvinguts i atencions individualitzades i a grups des del DOP. Exclusiu de la Secundària serien les adaptacions avaluatives i adaptacions curriculars en alguna matèria (esportistes, p.e.). Els trastorns i/o alteracions (com la dislèxia o el TDAH) costen d’adaptacions metodològiques pertinents. Penso que aquest és un dels documents més importants de l’escola i que s’hauria de cuidar bé i dur a terme efectivament.

D’altra banda, a mesura que els alumnes van creixent i canviant d’etapa, els tutors pertinents (l’actual i el del curs passat) fan el corresponent traspàs d’informació dels alumnes. A més a més, el DOP ha engegat aquest curs la campanya “Cap tutor sense informació” en la qual, el membre del DOP pertinent a l’etapa realitza mini-entrevistes per parlar amb els tutors del grup d’alumnes i casos particulars a comentar, molt ben valorades entre tutors. Finalment, la cap del DOP comparteix un Drive amb el professorat sobre els alumnes amb dificultats de cada curs i les possibles mesures d’atenció (com per exemple, un manual guia sobre el tractament de la Dislèxia). Això formaria part del Programa de traspàs d’Infantil-Primària i Primària-Secundària, emmarcat dins d’un Pla de Treball de l’escola. M’agradaria destacar el fet que l’escola disposa d’un protocol de demandes al DOP, on explica el procediment: Es pot fer una consulta al DOP quan un alumne preocupa per dificultats d’aprenentatge, problemes de conducta, aspectes emocionals o envers l’orientació professional. Aquest document recull els criteris per fer les demandes, informació als pares, el full de la demanda a omplir i el procés d’atenció que inicia el DOP quan arriba la demanda.
Abans d’acabar aquesta part, mencionar un aspecte important que em va sobtar. Per al curs 14-15 Jesuïtes Educació proposa uns objectius per a les direccions generals en el que anomenen el PLADG. Un d’aquest objectius és desenvolupar un pla d’actuació per tal de millorar el rendiment acadèmic dels alumnes que mostren dificultats d’aprenentatge, experimentalment a 3r de Primària i 2n d’ESO, amb una posterior posada en comú. Actualment l’escola ja ho ha posat en marxa. La idea de recull de “bones pràctiques” és interessant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada