El DOP disposa d’un Pla d’Atenció a la
Diversitat ben consolidat, amb un conjunt de mecanismes distribuïts al
llarg de les diferents etapes educatives. Com a mesures organitzatives, a Educació Infantil es fan racons, atenció
individual a l’aula, docència compartida, COGEST (programa preventiu i
d’estimulació cognitiva), desdoblaments i logopèdia. A Educació Primària,
reforç (individual o en grup reduït) i
docència compartida i a Educació Secundària, agrupaments flexibles i matèries
optatives. Com a mesures curriculars
i en funció de les necessitats ateses, a Primària i Secundària es fan
adaptacions, plans individualitzats, atenció als nouvinguts i atencions
individualitzades i a grups des del DOP. Exclusiu de la Secundària serien les
adaptacions avaluatives i adaptacions curriculars en alguna matèria
(esportistes, p.e.). Els trastorns i/o alteracions (com la dislèxia o el TDAH)
costen d’adaptacions metodològiques pertinents. Penso que aquest és un dels
documents més importants de l’escola i que s’hauria de cuidar bé i dur a terme efectivament.
D’altra banda, a mesura que els alumnes van creixent i
canviant d’etapa, els tutors pertinents (l’actual i el del curs passat) fan el
corresponent traspàs d’informació dels alumnes. A més a més, el DOP ha engegat
aquest curs la campanya “Cap tutor sense informació” en la qual, el membre del
DOP pertinent a l’etapa realitza mini-entrevistes per parlar amb els tutors del
grup d’alumnes i casos particulars a comentar, molt ben valorades entre tutors.
Finalment, la cap del DOP comparteix un Drive amb el professorat sobre els
alumnes amb dificultats de cada curs i les possibles mesures d’atenció (com per
exemple, un manual guia sobre el tractament de la Dislèxia). Això formaria part
del Programa de traspàs d’Infantil-Primària i Primària-Secundària, emmarcat
dins d’un Pla de Treball de l’escola. M’agradaria destacar el fet que l’escola
disposa d’un protocol de demandes al DOP, on explica el procediment: Es pot fer
una consulta al DOP quan un alumne preocupa per dificultats d’aprenentatge,
problemes de conducta, aspectes emocionals o envers l’orientació professional.
Aquest document recull els criteris per fer les demandes, informació als pares,
el full de la demanda a omplir i el procés d’atenció que inicia el DOP quan
arriba la demanda.
Abans d’acabar aquesta part, mencionar un
aspecte important que em va sobtar. Per al curs 14-15 Jesuïtes Educació proposa uns objectius
per a les direccions generals en el que anomenen el PLADG. Un d’aquest
objectius és desenvolupar un pla d’actuació per tal de millorar el rendiment
acadèmic dels alumnes que mostren dificultats d’aprenentatge, experimentalment
a 3r de Primària i 2n d’ESO, amb una posterior posada en comú. Actualment
l’escola ja ho ha posat en marxa. La idea de recull de “bones pràctiques” és interessant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada