MODELS
D’ORIENTACIÓ PSICOPEDAGÒGIC DEL CONTEXT D’INTERVENCIÓ
Al llarg de les sessions amb la
tutora i de les consegüents reflexions sobre la pràctica he comprès que
existeixen diferents models d’orientació i que el seguit a l’escola pretén ser
el defensat per la majoria de les assignatures de la carrera de Psicopedagogia,
el constructiu-col·laboratiu. Entenc
que depèn del context s’ha de seguir un model o un altre però que aquest últim
seria el més recomanable a l’hora de dur a terme un assessorament. Cal tenir en
compte que els orígens del diagnòstic es basen en un model clínic relacionat
amb l’activitat mèdica, que amb posterioritat s’ha adaptat i extrapolat al
context de l’educació. En funció del model d’orientació, la relació que s’estableix
entre l’assessor i l’assessorat serà
diferent.
Així doncs, els diferents models
teòrics que existeixen en l’orientació i assessorament psicopedagògic (OIP)
són:
- El model Clínic o assistencial,
- El model Humanista o de consell,
- El model Conductista o consultiu/prescriptiu i
- El model Constructiu o col·laboratiu, actualment el més utilitzat.
Cada model té el seu origen en resposta a l’anterior i presenten un conjunt
de factors de variabilitat entre aquests: les dificultats d’aprenentatge
(origen en els factors d’origen individual o dins d’un context),
currículum (com a producte o procés),
així com les finalitats de la intervenció (correctiva o preventiva), àmbits de
la intervenció i per tant, de la relació que s’establirà entre assessorat i
assessor (asimètrica o simètrica).
M’agradaria centrar-me en el primer i en l´últim per entendre les
diferències. També de l’Humanista ja que l’orientació de l’escola a Secundària
seguiria el seu patró.
El Model Clínic o assistencial
d’orientació, concep les dificultats d’aprenentatge, com una
malaltia, que s’exterioritza per mitjà d’uns símptomes que tenen el seu origen
en causes intrínseques. Aquesta teoria defensaria una concepció de
currículum com a producte, és a dir, com a prescripcions predefinides i
fixes que els alumnes han d’assolir i els continguts són estàtics i
inamovibles. Com a avantatges, aquest compta amb una gran quantitat de proves
desenvolupades per al diagnosi i arrel d’aquest es van crear centres
medicoeducatius de suport a l’escola. Com a inconvenients, la finalitat
correctiva que considera que el dèficit està en l’alumne (generació d’etiquetes
diagnostiques que generen prejudicis i expectatives) i la manca d’importància
del context. Pel que fa a la relació
d’assessorament, en aquest model l’assessor acostuma a ser extern i objectiu a la tasca educativa, per la
qual cosa no intervé en la dinàmica de l’aula. L’assessor tindrà un paper
actiu, ja que dóna les instruccions i l’assessorat, passiu, ja que les seguirà.
L’assessorament serà individualitzat,
intensiu, puntual i extern. Alguns
exemples d’aquest model exposats per tots han estat el cas del
diagnòstic d’alumnes mitjançant proves psicomètriques, com casos TDA-H o amb
dificultats matemàtiques o de lectoescriptura.
El model actualment acceptat
com el més positiu i que difereix dels anteriors és el Model Constructiu
o col·laboratiu. Aquest es basa en el Constructivisme i entén que les dificultats
d’aprenentatge es poden explicar com a dèficit de la mediació rebuda, per
la qual cosa la intensitat, qualitat i significativitat de la interacció
educativa docent i del context escolar
seran cabdals. El currículum és considerat com a procés, com una cosa
inacabada i de negociació, en constant construcció i transformació, per la qual
cosa cada centre tindrà una “subcultura” específica que caldrà respectar. La relació d’assessorament serà contextual, extensiva, global i interna. I
aquest és precisament el model que he pogut observar en aquests quatre mesos a
l’escola: La psicopedagoga, l’assessora, col·labora amb l’assessorat (mestre,
equip de mestres, família...) de forma constant i preventiva i l’assessorat
intenta no ser passiu ja que l’objectiu de la psicopedagoga és que sigui
autònom a partir de la seva ajuda (així com en la ZDP) a partir d’una relació
interdependent de complicitat, empatia i col·laboració.
D’altra banda, pel que
he anat observant i pel que m’ha comentat la meva tutora, a Secundària el model
seguit seria l’Humanista o de consell en l’assessorament. En aquest, l’assessor estableix una relació de diàleg
lliure, obert i empàtic amb l’assessorat per tal de buscar els factors
emocionals que ocasionen els problemes de personalitat i/o rendiment acadèmic
per millorar la conducta. Aquesta relació serà interactiva per les dues parts,
si bé l’assessor durà més la dinàmica. Per exemple, la psicopedagoga de
Secundària orienta als adolescents envers els seus problemes
d’amistat o alumnes amb bloquejos mentals o de baixa autoestima.
CARACTERÍSTIQUES DEL MODEL CONSTRUCTIU-COL·LABORATIU
Tenint en compte els diferents
models d’orientació psicopedagogia i centrant-nos en el Model Constructiu, les
seves intervencions es caracteritzen
per ser:
- Contextualitzades: Integrada en el context natural d’on sorgeixen els problemes, en la major part de casos, en el context escolar i/o familiar, donant resposta a les necessitats individuals detectades.
- Llarg termini: Aconseguir que els alumnes posin en pràctica els recursos que tenen i les propostes realitzades ajudin a progressar en els processos d'aprenentatge.
- Multidimensionals: Crear sistemes que integrin les diferents dimensions de la persona amb la finalitat d'afrontar les dificultats individuals i proporcionant, així, una millora i una evolució en els aprenentatges.
- Coordinades i col·laboratives. Els diferents professionals del centre es reuneixen cada divendres a les CAD per comentar l'evolució dels diferents casos i les dificultats en què es troben al llarg de la intervenció. El fet de ser un equip multiprofessional permet donar respostes des de diferents punts de vista. Destacar la comunicació fluida entre els diferents agents implicats.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada