Un aspecte sobre el qual no estava gaire
familiaritzada i que he pogut aprendre al llarg d’aquest Pràcticum ha estat el
del Pla Individualitzat. Què són? Quins
alumnes ho necessiten? En especial, he seguit molt de prop el de dos alumnes:
un alumne autista de tercer de Primària sobre el qual estic molt interessada i
un alumne amb una grau dislèxia de sisè de Primària.
A continuació, intentaré posar en oredre tota la informació que
he recopilat al llarg d’aquests mesos sobre el Pla Individualitzat i sobre les observacions dutes a terme:
El pla
individualitzat, què és?
Mesura d’atenció
a la diversitat de caire excepcional.
S’aplica:
- esgotades altres
mesures i/o
- en casos molt particulars
- en casos molt particulars
- Proposta de treball contextual, funcional i concreta.
- Planificació personalitzada en base a les decisions i propostes de l’equip docent.
Qui cursa un
pla individualitzat, per a qui?
- Alumne/a que,
per les seves condicions o
circumstàncies personals, les mesures d’atenció a la diversitat aplicades són insuficients, és a dir,
alumnes amb necessitats educatives específiques.
Elaboració del
pla individualitzat, com es fa?
- El tutor/a és el coordinador/a del pla i responsable del seguiment.
- Col·laboren l’equip docent, el DOP i els professionals dels serveis educatius si s’escau.
- S’informa a la família i se li demana la seva autorització.
- L’aprova el director/a del sector corresponent.
- Una còpia del pla ha de restar a l’expedient de l’alumne.
Contingut del
pla individualitzat, de què consta?
- Les dades identificatives de l’alumne/a i dels professionals que hi participen
- La justificació
- La planificació de competències a assolir i de les actuacions pedagògiques que se’n deriven
- Els criteris d’avaluació
- L’ horari setmanal de l’alumne/a, els emplaçaments i els suports
- El seguiment del pla
- La temporització la determina l’equip que l’elabora.
Trimestralment
cal:
-avaluar els
resultats obtinguts,
-planificar les
actuacions del proper trimestre,
Anualment cal:
-decidir si
l’alumne/a ha de seguir o no amb el pla el curs següent
Aspectes a
tenir en compte a l’hora d’avaluar:
- S’ha d’avaluar a partir de les competències i els objectius fixats per a cada alumne tenint en compte en quin grau els han assolit.
- La puntuació màxima que pot obtenir a l’hora de fer l’informe trimestral serà un 6 (B).
Exemple de PI:
PLA INDIVIDUALITZAT
|
EP
|
Curs 14-15
|
1. Dades
de l’alumne
Nom i cognoms
|
Data de naixement:
|
Curs i secció:
|
2. Professionals
que intervenen
Tutor/a:
|
Psicopedagog:
|
Professional
de l’EAP:
|
Altres:
|
3. Justificació
del PI
4. Informació
complementària:
Ha repetit curs?
|
Quin?
|
2n
|
|
Ha tingut algun tipus
d’adaptació? Si, en cursos anteriors
|
EAP
|
Dictamen
de nee
|
|
CAD
|
Certificat
de disminució
|
|
Altres
|
5. Ajudes
tècniques i suports
Aula
|
|
Pati
|
|
Menjador
|
|
Sortides
|
|
Altres
|
6.
Orientacions
Prioritzar objectius bàsics i funcionals.
|
Presentar les instruccions clares i precises.
|
Fer ús de la
repetició perquè arribi a automatitzar estratègies i aprenentatges
|
Donar-li més
temps en determinades tasques.
|
Recompensar,
de la forma més apropiada, els seus esforços i l'aconseguiment de les fites
|
Treballar el
mateix que el grup sempre que sigui possible, fent les modificacions
pertinents, sempre que es pugui.
|
Adaptem els
objectius de les llengües catalana i castellana.
|
En les àrees
de matemàtiques, anglès i coneixement del medi es fan adaptacions quan
s’avalua.
|
7.
Horari
dilluns
|
dimarts
|
dimecres
|
dijous
|
divendres
|
|
9-10
|
|||||
10-10.45
|
|||||
11.15-12
|
|||||
12-13
|
|||||
15-16
|
|||||
16-17
|
8. Calendari
i control de seguiment
Reunió del tutor/a i el psicopedagog/a del DOP: 1 cop cada
15 dies
Sessions d’avaluació: 3 al
llarg del curs.
9. Conformitat
de la família.
Els
sota signants manifesten el seu acord amb el contingut del pla individualitzat
de l’alumne/a que es refereix el
present document, i acorden amb el tutor/a un seguiment del mateix.
Nom i cognoms pares Nom i cognoms tutor/a
Signatura Signatura
Nom i cognoms
director/a EI/EP/ESO
Signatura
Barcelona,
..... de ................ de ....
|
|||||
Tutor/a:
|
DICTAMEN DE L’ EAP SÍ
X NO
|
||||
1r Trimestre
Àrea: Català
|
Competència comunicativa
|
|||||
Objectius
|
sí
|
epá
|
epâ
|
no
|
|
Comprensió
oral
|
|||||
Expressió oral
|
|||||
Lectura
|
|||||
Escriptura
|
|||||
Gramàtica
|
|||||
Lèxic
|
|||||
Fonètica i
Ortografia
|
|||||
Àrea: Castellà
|
Professor/a:
|
Competència comunicativa
|
|||||
Objectius
|
sí
|
epá
|
epâ
|
no
|
|
Llengua oral i
expressió
|
|||||
Comprensió
|
|||||
Lectura
|
|||||
Escriptura
|
|||||
Gramàtica
|
|||||
Lèxic
|
|||||
Fonètica i
ortografia
|
|||||
Àrea: Matemàtiques
|
Professor/a:
|
Competència matemàtica
|
|||||
Objectius
|
sí
|
epá
|
epâ
|
no
|
|
Nombres i
operacions
|
|||||
Resolució de
problemes
|
|||||
Càlcul mental
|
|||||
Algorisme de
la multiplicació
|
|||||
Geometria
|
|||||
Aspectes
ha tenir en compte a l’hora d’avaluar:
®
S’ha d’avaluar a partir de les competències i els
indicadors fixats per a cada alumne tenint en compte en quin grau els han
assolit.
®
La puntuació màxima que pot obtenir a l’hora de fer
l’informe trimestral serà un 6 (B).
®
Per decidir la nota de cada trimestre es distribuirà de
la següent manera:
80%
Competències + 20% Actituds
®
En cadascun dels casos la valoració numèrica és la
següent:
Grau d’assoliment
|
Puntuació
|
Puntuació
|
|
sí
|
Ha
assolit l’ítem
|
6
|
6
|
ep↑
|
En
procés alt
|
4
|
4
|
ep↓
|
En
procés baix
|
2
|
2
|
no
|
No
l’ha assolit
|
0
|
0
|
Procediment:
1.
Es valora el grau d’assoliment de cada ítem aplicant els
valors de la taula.
2.
Es calcula:
a.
la mitjana del resultat obtingut en cada cas
(competències i actituds).
b.
el 80 % de la puntuació directa de les competències i
c.
el 20 % de la puntuació directa de les actituds
3.
Es sumen les dues puntuacions i s’obté la puntuació
final.
INSUFICIENT
|
SUFICIENT
|
BÉ
|
< 60 %
|
60 % - 75 %
|
> 75 %
|
< 3,6
|
3,6 - 4,5
|
> 4,5
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada