diumenge, 14 de desembre del 2014

Intervencions contextuals i multidimensionals



El parer de la meva tutora de pràctiques sobre la informació a obtenir a l’hora de fer el seguiment a un alumne derivat al DOP és el d’aconseguir informació de quants més contextos millor.



Estic totalment d’acord amb la seva postura, ja que un psicopedagog, alhora d’elaborar un diagnòstic o un pla de treball d’orientació, ha de tenir informació del conjunt de l’ecosistema del nen, seguint la teoria Ecològica de Bronfenbrenner: Microsistema (nucli familiar i escola), mesosistema (relació família-escola-amics), ecosistema (família extensa, treball família, barri/comunitat, televisió/internet) i macrosistema (cultura, valors, sistema educatiu, econòmic i legislatiu...).



A més a més, s’han de tenir sempre en compte tot el conjunt d’àrees d’actuació:


Dimensió individual
a)     Àmbit físic, sensorial i biològic
Alteracions en el desenvolupament físic i maduratiu.
b)     Àmbit psiconeurològic
Alternacions psiconeurològiques.
c)     Àmbit psicomotor
Alteracions en el desenvolupament psicomotor.
d)     Alteracions en el llenguatge
Retard o trastorns del llenguatge, disfèmies, defectes articulatoris...
Dimensió acadèmica
a)     Àmbit cognitiu i intel·lectual
-Intel·ligència i rendiment: intel·ligència, CI, aptituds, discrepàncies en l’aprenentatge...
-Perfil de l’aprenentatge: rendiment per matèries, coneixement basics.
b)     Àmbit de personalitat, interessos i actituds
-Comportaments socioafectius: ansietat, bloqueig, inadaptació, inseguretat,...
-Preferències en els camps de l’aprenentatge: irresponsabilitat, manca d’iniciativa o atenció...
-Reaccions i comportaments: intolerància, agressivitat...
c)     Àmbit cognitiu
-Estils cognitius: pensament conceptual, creador...
-Creences.
-Memòria.
-Imaginació.
-Estratègies de resolució de problemes.
d)     Àmbit motivacional
-Atribucions / expectatives.
-Interessos.
-Actituds.
e)     Àmbit afectiu
-Historia personal.
-Estabilitat emocional.
-Trets de la personalitat.
-Adaptació personal.
-Autoconcepte.
f)      Àmbit social
-Desenvolupament social.
-Habilitats socials.
-Adaptació social.
-Interacció social.
Dimensió socioambiental
a)     Àmbit de la família
Factors familiars: influència negativa dels pares, rivalitat entre germans, factors socioeconòmics, professionals...
b)     Àmbit sociolingüístic
Valoració de l’ús i correcció del llenguatge familiar.
c)     Àmbit socioeconòmic i cultural
-Inadequació de les interaccions personals i valors, interaccions personals i valors de l’entorn social.
-Dificultats pel nivell sociocultural (cultura entorn...).
-Dificultats pel nivell socioeconòmic (prestigi social, ús del temps lliure, segona vivenda...).



A les sessions que he pogut assistir de realització de proves a alguns alumnes del centre, he observat com les àrees més importants de les quals es pot obtenir informació són:



-Pel que fa a l’àmbit intrapersonal, l’estil d’aprenentatge: ritme, estratègies, competències curriculars, actitud envers les tasques, interès, estil cognitiu... i els aspectes emocionals: autoestima, autoconsciència de la conducta, com se sent al centre, per què reacciona així...



-Pel que fa a l’àmbit interpersonal, la mediació rebuda per part del centre: recursos humans i  personals per atendre les NEE, metodologia, estil docent, treball del tutor... i de casa: estructura familiar, relacions, ús del llenguatge, normes...



He volgut dedicar una part del bloc a aquesta qüestió ja que el model psicopedagògic actual aposta molt per la prevenció i en l’avaluació de diferents aspectes per elaborar un bon diagnòstic abans de passar a l’últim pas, que seria el tractament mèdic. Tal i com he expressat, penso que som responsables de disposar de quanta més informació per tal d’avaluar molts aspectes diversos a l’hora d’establir el diagnòstic i mediació més adequats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada