El parer de la meva tutora de pràctiques sobre la
informació a obtenir a l’hora de fer el seguiment a un alumne derivat al DOP és
el d’aconseguir informació de quants
més contextos millor.
Estic totalment d’acord amb la seva postura, ja que
un psicopedagog, alhora d’elaborar un diagnòstic o un pla de treball d’orientació,
ha de tenir informació del conjunt de l’ecosistema
del nen, seguint la teoria Ecològica
de Bronfenbrenner: Microsistema (nucli familiar i escola), mesosistema
(relació família-escola-amics), ecosistema (família extensa, treball família,
barri/comunitat, televisió/internet) i macrosistema (cultura, valors, sistema
educatiu, econòmic i legislatiu...).
A més a més, s’han de tenir sempre en compte tot el
conjunt d’àrees d’actuació:
Dimensió individual
|
|
a)
Àmbit físic,
sensorial i biològic
|
Alteracions en el
desenvolupament físic i maduratiu.
|
b)
Àmbit
psiconeurològic
|
Alternacions psiconeurològiques.
|
c)
Àmbit
psicomotor
|
Alteracions en el desenvolupament
psicomotor.
|
d)
Alteracions
en el llenguatge
|
Retard o trastorns del
llenguatge, disfèmies, defectes articulatoris...
|
Dimensió acadèmica
|
|
a)
Àmbit
cognitiu i intel·lectual
|
-Intel·ligència i rendiment:
intel·ligència, CI, aptituds, discrepàncies en l’aprenentatge...
-Perfil de l’aprenentatge:
rendiment per matèries, coneixement basics.
|
b)
Àmbit de
personalitat, interessos i actituds
|
-Comportaments socioafectius:
ansietat, bloqueig, inadaptació, inseguretat,...
-Preferències en els camps de l’aprenentatge:
irresponsabilitat, manca d’iniciativa o atenció...
-Reaccions i comportaments:
intolerància, agressivitat...
|
c)
Àmbit
cognitiu
|
-Estils cognitius: pensament
conceptual, creador...
-Creences.
-Memòria.
-Imaginació.
-Estratègies de resolució de
problemes.
|
d)
Àmbit
motivacional
|
-Atribucions / expectatives.
-Interessos.
-Actituds.
|
e)
Àmbit afectiu
|
-Historia personal.
-Estabilitat emocional.
-Trets de la personalitat.
-Adaptació personal.
-Autoconcepte.
|
f)
Àmbit social
|
-Desenvolupament social.
-Habilitats socials.
-Adaptació social.
-Interacció social.
|
Dimensió socioambiental
|
|
a)
Àmbit de la
família
|
Factors familiars: influència
negativa dels pares, rivalitat entre germans, factors socioeconòmics,
professionals...
|
b)
Àmbit sociolingüístic
|
Valoració de l’ús i correcció
del llenguatge familiar.
|
c)
Àmbit
socioeconòmic i cultural
|
-Inadequació de les
interaccions personals i valors, interaccions personals i valors de l’entorn
social.
-Dificultats pel nivell
sociocultural (cultura entorn...).
-Dificultats pel nivell socioeconòmic
(prestigi social, ús del temps lliure, segona vivenda...).
|
A les sessions que he pogut
assistir de realització de proves a alguns alumnes del centre, he observat com
les àrees més importants de les quals es pot obtenir informació són:
-Pel que fa a l’àmbit intrapersonal, l’estil d’aprenentatge:
ritme, estratègies, competències curriculars, actitud envers les tasques,
interès, estil cognitiu... i els aspectes emocionals: autoestima,
autoconsciència de la conducta, com se sent al centre, per què reacciona
així...
-Pel que fa a l’àmbit interpersonal, la mediació
rebuda per part del centre: recursos humans i personals per atendre les NEE, metodologia,
estil docent, treball del tutor... i de casa: estructura familiar,
relacions, ús del llenguatge, normes...
He volgut dedicar una part del bloc a aquesta
qüestió ja que el model psicopedagògic actual aposta molt per la prevenció i en
l’avaluació de diferents aspectes per elaborar un bon diagnòstic abans de
passar a l’últim pas, que seria el tractament mèdic. Tal i com he expressat,
penso que som responsables de disposar de quanta més informació per tal
d’avaluar molts aspectes diversos a l’hora d’establir el diagnòstic i mediació
més adequats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada